داروهای جدیدتر دیابت نوع 2 نتایج میان مدت بهتری دارند

10 فوریه 2017- یافته‌های یک تحقیق بالینی بزرگ نشان داد که داروهای خوراکی جدیدتر که برای کنترل دیابت نوع 2 تولید شده‌اند، پس از یکسال استفاده اثرات منفی کمتری بر سلامت قلب داشته و علایم  بیماری را نسبت به انسولین بهتر کنترل می‌کنند.

 محققان موسسه‌ی کارولینسکا در استکلهم، داده‌های بیش از 20 هزار شرکت کننده‌ی سوئدی مبتلا به دیابت نوع 2 را در طول یک دوره‌ی یک ساله بررسی کردند.

در این مطالعه دو گروه از داروهای خوراکی کاهنده‌ی قندخون، مهار کننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز 4(DPP-4) و مهار کننده‌های SGLT-2  یا  sodium glucose cotransporter-2 inhibitors با درمان انسولین مقایسه شدند. اثر این داروها مرگ و میر به همه ی علل، بیماریهای قلبی عروقی(CVD) و هیپوگلایسمی در برابر انسولین اندازه‌گیری شد. علاوه بر این محققان تفاوت نتایج استفاده از مهار کننده‌ی DPP-4 و داپاگلیفلوزین ( از گروه مهار کننده‌های SGLT-2( را در این مطالعه بررسی کردند.

 بر اساس اطلاعات بدست آمده، افراد تحت درمان با داروهای خوراکی کاهنده‌ی قندخون در مقایسه با افراد گروه انسولین دارای  44 درصد خطر پایین ترین برای خطر مرگ به همه‌ی دلایل بودند.

 داروهای خوراکی شیوع CVD(بیماریهای قلبی عروقی) را 15 درصد کاهش داده و این داروها از خطر هیپوگلایسمی در میان شرکت کنندگان 74 درصد کاستند.

در مقایسه‌ی dapagliflozin (Forxiga) با مهار کننده‌ی DPP-4محققان دریافتند که خطر مرگ و میر به همه‌ی دلایل برای داروی dapagliflozin تا 56 درصد و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی 49 درصد کاهش می‌یابد. درحالیکه برخلاف dapagliflozin ، داروی مهار کننده‌ی DPP-4تنها موجب کاهش خطر مرگ به همه‌ی دلایل می شود.

این نتایج نشان می‌دهد که داروهای خوراکی کاهنده‌ی قندخون (GLDs) نظیر مهار کننده‌های DPP-4 و مهار کننده‌های SGLT-2نسبت به انسولین در کاهش خطر CVD، هیپوگلایسمی و خطرات کشنده برتری دارند.

 در میان داروهای خوراکی کاهنده‌ی قندخون، بنظر می‌رسد داروی dapagliflozin ایمن تراست و با خطرات کمتری برای مرگ و میر به همه‌ی دلایل و CVDهمراه می‌باشد. درحالیکه این مطالعه نشان می دهد که GLDs ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به انسولین در رابطه با خطر CVDو خطر هیپوگلایسمی داشته باشد اما برخی عوارض جانبی دیگری را سبب می‌شوند، برای مثال شواهد نشان می دهد که مهار کننده‌های DPP-4 می‌تواند باعث دردهای مفصلی ناتوان کننده‌ شود و بطور خاص مهار کننده‌های SGLT-2 شامل داپاگلیفلوزین ممکن است خطر کتواسیدوز دیابتی (DKA) را افزایش دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/newer-type-2-diabetes-drugs-produce-better-mid-term-outcomes-than-insulin-92200457.html